Alibi gondolatok - Utolsó kommentek
blfr7@https://blog.hu
©2024 blog.hu
https://alibiman.blog.hu/2015/11/27/a_terroristak_gyoztek/full_commentlist/1#c28690110
Válasz erre: A terroristák győztek
2015-11-30T09:46:32+01:00
2015-11-30T09:46:32+01:00
maybach
http://blog.hu/user/3823
Másként látom.<br />
Egyrészt a terroristák szerintem nem nyertek, bár ki tudja mi volt az aktuális céljuk, de nem is nyerhetnek hosszabb távon.<br />
Másrészt nem Európában a legtöbb a terrortámadás, szerencsére.<br />
Egyébként pedig az ókori Róma óta létezik ez a fajta hadviselés.<br />
A migránsoknak pedig szegényeknek semmi k,özük ehhez a szarhoz.<br />
Viktorunk nem is akar senkit megvédeni, csak eljátssza az erős embert. Viszont valóban túltolta. Hogy klasszikust idézzek "kijafaszom" akar hozzánk menekülni?
https://alibiman.blog.hu/2013/08/13/csokken_az_adossag/full_commentlist/1#c20401284
Válasz erre: Csökken az adósság, persze...
2013-08-14T10:28:43+02:00
2013-08-14T10:28:43+02:00
maybach
http://blog.hu/user/3823
Talán a 14 évnyi megtakarítást (manyup)is a gazdaság élénkítésére kellett volna fordítani, ha már lenyúlták. Akkor kicsit magasabb GDP-vel kevésbé lennénk eladósodva, mint most.<br />
Jelzem a kötvények is a működési költségek fedezésére kellenek. Ennél rosszabb pedig nem igen van.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c17438177
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2012-07-31T01:49:21+02:00
2012-07-31T01:49:21+02:00
HSD
http://blog.hu/user/728313
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c17431811" class="reply_nick_150257" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 17431811 );">@Csák Morritz AKA Alibiman</a>: Szerintem meg ha valaki rosszul írja le - és ugyan csak 1 betű a különbség, de gyökeresen mást jelent a kettő -, akkor nem elütni kell a dolgot hogy mindenki arra gondol - én sem gondoltam arra, tehát biztos nem igaz a mindenki -, hanem elismerni, hogy ez így teljesen értelmetlen és ordító hiba is, mivel 10-ből 6-an súlyosan keverik a két fogalmat.<br />
<br />
De, én mindig pontosan fejezem ki magam, pláne ha le is írom és az nyilvánosan megjelenik amit potenciálisan rengeteg ember olvashat.<br />
<br />
50 kWh-t nem tud "eszméletlen gyorsan" elfogyasztani egy villanyautó. Mondom, legalább 300-400 km-t kell mennie hozzá, ennyit meg a személygépjárművek 1% sem megy naponta.<br />
<br />
A Braziloknál soha nem jártak metanollal, legfeljebb etanollal (megint csak 1 betű a különbség, de totálisan mást jelent vele mint nélküle). De se a metanol, se az etanol soha nem lesz se a jövő se elterjedt és számottevő mennyiségben használt üzemanyagfajta egyik sem. És ennek semmi köze ahhoz, hogy Magyarországon mennyi a jövedéki adója az E85-nek, ehhez a fizikai törvényeknek van közük.<br />
<br />
Abból, hogy egyesek fölvetették a vízgőz problémáját önmagában nem következik, hogy tényleges probléma lenne, mivel ha rosszul látják, akkor csak a fejükben probléma ez a valóságban nem. De teljesen mindegy, mert soha nem lesz probléma, mivel a hidrogén még annyira sem terjedhet el, mint az E85, szintén fizikai okok miatt.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c17431851
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2012-07-30T10:12:02+02:00
2012-07-30T10:12:02+02:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c17430186" class="reply_nick_728313" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 17430186 );">@HSD</a>: A belsőégésű motorok vízgőz kibocsátása töredéke annak. Amúgy tömegben tényleg gondot okozna a sok vízpára, ezt már sokan felvetették.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c17431828
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2012-07-30T10:09:26+02:00
2012-07-30T10:09:26+02:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c17430165" class="reply_nick_728313" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 17430165 );">@HSD</a>: Braziloknál 30-40 éve metanollal járnak. De valóban, látva azt, hogy a kormány milyen szépen emeli az E85 jöv.adót, így jó eséllyel nem lesz elterjedve - nálunk. Fene tudja, hogy baj-e.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c17431811
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2012-07-30T10:07:44+02:00
2012-07-30T10:07:44+02:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c17430158" class="reply_nick_728313" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 17430158 );">@HSD</a>: Természetesen 50KWh - ra gondoltam. Mint a villamos energia mértékegységére. Mindenki arra gondol ilyenkor. Nem érdemes a szavakba belekapaszkodni, te sem mindig fejezed ki magad pontoson.<br />
<br />
A másik, ha idézel, akkor mindig írd oda, hogy kitől idézel, kit szólítasz meg. Ne csak a legelősnek a nickjét írd le. Tudom, csak a "válasz erre" linkre kattintottál.<br />
<br />
Egyébként 50 KWh villamos energiát eszméletlen gyorsan elfogyaszt egy tisztán elektromos autó.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c17430186
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2012-07-29T22:38:07+02:00
2012-07-29T22:38:07+02:00
HSD
http://blog.hu/user/728313
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12432888" class="reply_nick_150257" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12432888 );">@Csák Morritz AKA Alibiman</a>: Akkor az egy botcsinálta fizikus. A mai benzines/gázolajos autóknál miért nem jelent gondot az az iszonyatos mennyiségű vízgőz amit kipuffognak, erre miért nem gondoltál?
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c17430165
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2012-07-29T22:34:03+02:00
2012-07-29T22:34:03+02:00
HSD
http://blog.hu/user/728313
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12427152" class="reply_nick_150257" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12427152 );">@Csák Morritz AKA Alibiman</a>: Na ez az ami soha nem lesz elterjedve. Felejtsd el.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c17430158
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2012-07-29T22:32:29+02:00
2012-07-29T22:32:29+02:00
HSD
http://blog.hu/user/728313
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12426749" class="reply_nick_150257" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12426749 );">@Csák Morritz AKA Alibiman</a>: "Tételezzük fel, hogy ezek csak 50KW energiát használnak el naponta."<br />
<br />
Hogy mit tetszik mondani? A kW az mióta energia mértékegység? De még kWh-val is értelmetlen, mert miért használna el egy átlagos elektromos autó 50 kWh-t? Ez annyit jelentene, hogy egy ilyen autó 300-400 km-t menne naponta, ami átlagnak nevetséges, ennek a töredékét sem megy egy autó átlagosan naponta.<br />
<br />
"Ez 50 000x1 000 000=50 000 000 000 watt, azaz 50 GIGAWATT / nap csak autózásra."<br />
<br />
Az előzőből következően ez teljesen értelmetlen, súlyosan kevered a teljesítmény fogalmát az energiával.<br />
<br />
"Egy paksi blokk 1 GIGAWATT."<br />
<br />
Soha nem volt ennyi. 1 blokk teljesítménye 500 MW, az egész erőműé 2 GW. De ennek semmi köze az energiához mert ez a teljesítménye.<br />
<br />
"Szóval honnan lesz ennyi villamos energiánk a töltésre?"<br />
<br />
Csak Paks önmagában képes lenne kevesebb mint 8 óra alatt, több mint 83 ezer elektromos autót teljesen nulláról feltölteni, kevesebb mint 8 óra alatt, 24 kWh-s akkumulátorokat feltételezve. A valóságban persze ennek sokszorosát, hiszen csak a járművek töredéke lenne olyan, hogy abszolút kimerült akkummulátorokkal kerülnének töltőre.
https://alibiman.blog.hu/2011/12/01/bunko_bringas/full_commentlist/1#c15102267
Válasz erre: Bunkó bringás
2011-12-01T21:19:04+01:00
2011-12-01T21:19:04+01:00
gébandi69
http://blog.hu/user/671660
Pedig milyen nagy a felháborodás, ha elütnek egy bringást, na akkor jön elő az, hogy egy ámokfutó béemvés volt a gázoló. Persze arról már nem szól a fáma, hogy ki is volt a hibás. Én sokat járok a városban, és gyakorlatilag nem látható olyan bicajos aki betartja a szabályokat. A piros lámpa nem piros, a gyalogosnak nincs elsőbbsége, a villamos sínen lehet közlekedni, és a járda sem szent, a kötelező felszerelésekről - mondjuk lámák - nem is beszélve. Sajnos itt is van még néhány tíz év mire kultúra lesz. <br />
Egyébként a Hóóó hó... -ból ítélve lehet hogy télapót láttad álruhában, modern szánnal?
https://alibiman.blog.hu/2011/08/11/ki_lesz_a_fasza_gyerek_1/full_commentlist/1#c14211378
Válasz erre: Ki lesz a fasza gyerek?
2011-08-15T08:04:17+02:00
2011-08-15T08:04:17+02:00
maybach
http://blog.hu/user/3823
Azért a hülye eladósodottakkal kapcsolatban pár apróság.<br />
Egyrészt Járai úr áldásos tevékenységének köszönhetően, még mindig kevesebbet fizetek a CHF hitel törlesztéseként, mint amennyibe a forint alapú ugyanekkora összegű, fix kamatozásu hitel került kb 5 éve.<br />
Másrészt igen nagy tudású körültekintő és bölcs politikusok által vezetett városok sora van szintén CHF-ben eladósodva.<br />
Fura módon épp az egyik ilyen nagyszerű polgármester nevezett csacsinak a tv-n keresztül.<br />
Most viszont épp ezek az önkormányzatok jöttek a nagyszerű ötletükkel, hogy kapjanak fizetési haladékot. <br />
Csinos, egy egész testület által vezetett városok lehetnek balfaszok és kaphatnának haladékot. A kormány meg kisegíti őket.<br />
Az én adómból, miközben a banknak is fizetek.<br />
Tényleg csacsi vagyok.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12574462
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-15T09:57:43+01:00
2011-02-15T09:57:43+01:00
Hammer
http://blog.hu/user/47900
A jelenlegi akkumlátorokkal valóban elég csúful állunk, több nagyságrendi a különbség a benzin és az akksik energiasűrűsége között.<br />
Ha sikerül ezen javítani valahogy, akkor jön a a töltőrendszer problémája, aminek a kiépítése sem megy egyik-napról a másikra, viszont szerintem az elektromos autók terjedésével lépést fog majd tartani. (Az se lesz gyors.)<br />
<br />
A fűtésre van több megoldás is. A Nissan Leafnél nem elsősorban az utastér levegőjét melegítik fel, hanem az ülést, és a kormányt, olyan felületeket, amivel érintkezik az utas, így kevésbé érzi hidegnek az autót.<br />
Aztán meg a legegyszerűbb megoldás: olaj/benzinkályha használata. Fűtésre sokkal hatékonyabb használni szénhidrogéneket, mint meghajtásra.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12440146
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-03T19:07:43+01:00
2011-02-03T19:07:43+01:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12439714" class="reply_nick_182130" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12439714 );">@Szsrobert</a>: Világos! Ezt nem tudtam. A kémiát nem vágom annyira.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12439714
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-03T18:30:24+01:00
2011-02-03T18:30:24+01:00
Szsrobert
http://blog.hu/user/182130
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12427152" class="reply_nick_150257" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12427152 );">@alibiman</a>: most is lehetne E100, csak hidegben nem indulna el a gépezet. Brazíliában melegebb az éghajlat.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12432888
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-03T10:04:44+01:00
2011-02-03T10:04:44+01:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12431181" class="reply_nick_45064" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12431181 );">@dukeekud</a>: Na igen, ez nem egy egyszerű kérdés. A környezetszennyezés vagy a vízgőz. Az egyik fizikus barátom azt mondta, hogy hidrogénhajtás esetén mindenképpen gondolt jelentene a keletkező vízpára. Hidegben különösen.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12431181
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-03T00:43:48+01:00
2011-02-03T00:43:48+01:00
dukeekud
http://blog.hu/user/45064
syandras:"és a hidrogénhajtás? az nem rossz ötlet szerintem. csak a vízzel van a gondom. milyen lenne egy város klímája, ha millió autó napi 1 millió liter vizet gőzölögtet el?"<br />
<br />
Hat az biztos szornyu lenne. Oriasi szerencsek van, hogy vizgoz helyett, az az egy millio auto artalmatlan, fustot, kormot ereget a levegobe. Szornyu lenne ha nem lenne 2 millio alergiasunk, 300 ezer asztmas betegunk az orszagban. Mar pedig ez a szornyu sors varna rank, ha korom helyett vizgozt eregetnenk a levegobe.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12427152
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T18:24:16+01:00
2011-02-02T18:24:16+01:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12426995" class="reply_nick_156940" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12426995 );">@klacus</a>: Alkoholos hajtás lesz. A krumpliból is lehet alkoholt csinálni. Most még csak E85 van, de 1-2 év, és E100 lesz.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12426995
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T18:11:00+01:00
2011-02-02T18:11:00+01:00
klacus
http://blog.hu/user/156940
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12426749" class="reply_nick_150257" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12426749 );">@alibiman</a>: Na igen ezen nem szoktak gondolkodni. <br />
<br />
Minek is mert bonyolult. Szerintem szar világ jön, mehetünk lovon megint, de abban állítólag nagyok voltunk... :-) <br />
<br />
ja és az a legkörnyezetbarátabb, igaz némi metánnal terheli a környezetet.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12426749
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T17:50:27+01:00
2011-02-02T17:50:27+01:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12425003" class="reply_nick_217164" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12425003 );">@Jamci</a>: Gondoljatok bele egy szép jövőbe:<br />
<br />
Most kb. 3 millió autó fut az útjainkon, és 20 éven belül ezek harmada, 1 millió elektromos lesz. Tételezzük fel, hogy ezek csak 50KW energiát használnak el naponta. Ez 50 000x1 000 000=50 000 000 000 watt, azaz 50 GIGAWATT / nap csak autózásra. Egy paksi blokk 1 GIGAWATT. Szóval honnan lesz ennyi villamos energiánk a töltésre?
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12426475
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T17:26:53+01:00
2011-02-02T17:26:53+01:00
robertocrack
http://blog.hu/user/372963
a következő érdekes feltevés:ha adott egy 50 kW teljesítményű elektromos motorral hajtott bármilyen jármű,azt te ki is használod 2 órán át?<br />
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12279155" class="reply_nick_120758" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12279155 );">@gmower</a>: melyik akkunak van 400W/kg kapacitása?<br />
ha mindenki elektromos hajtásról beszél,azt valahol tárolni kell...ergo vagy akksi,vagy valami kondenzátor/szuperkapacitás...na de milyen áron?
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12426315
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T17:15:10+01:00
2011-02-02T17:15:10+01:00
syandras
http://blog.hu/user/221327
szerintem a bejegyzés nagyja nem cáfolja az aksis autók környezetbarátságát. mert miért is környezetszennyező, ha "nem tudom, hol tankoljak", vagy "ha lemerül az aksim az autópályán", stb? ezek nem környezetszennyező dolgok. az akkumlátor előállítása, na az környezetszennyező!<br />
és a hidrogénhajtás? az nem rossz ötlet szerintem. csak a vízzel van a gondom. milyen lenne egy város klímája, ha millió autó napi 1 millió liter vizet gőzölögtet el?<br />
<br />
szerintem az a tuti, ha a smartok aksisak lesznek, családi kocsik vízthajtásosak, teherautók biomasszásak (mondjuk hulladékból), kamionok benzin/dízel, repülők meg felrobbannak. miért kell minden iparágnak váltani? szerintem lehetne változatos a világ, nem?
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12426048
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T16:55:18+01:00
2011-02-02T16:55:18+01:00
magas les
http://blog.hu/user/466405
Utóbbi azért is tetszik, mert én tartok attól, hogy az akkumulátorok (legalábbis a nem túl drágák) élettartama nem lesz túl hosszú. És mivel elég jelentős tétel, pár év után lehet majd új pakkot venni.<br />
Vagy ez nem olyan, mint a telefonokban, notebookokban? :)<br />
Meg amikor megadnak X km-es hatótávot, akkor három év múlva is X-et tud elmenni?
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12425003
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T15:42:49+01:00
2011-02-02T15:42:49+01:00
Jamci
http://blog.hu/user/217164
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12424807" class="reply_nick_150257" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12424807 );">@alibiman</a>: <br />
<br />
Persze fel kell tölteni, de ezáltal már eloszlik a töltési idő és darabszám.<br />
<br />
Ugye hasonlóan a benzinkutakhoz lennének ezek az állomások, amik a saját tarifájuk alapján végeznék a dolgot.<br />
<br />
Azért egy feltöltött akksit lehet tárolni.<br />
<br />
Így effektíve állandó üzemben töltenének, de akár a benzinszállító teherautókhoz hasonlóan lehetne az aksikat is vinni-hozni, ha akkora a forgalom.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12424807
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T15:29:00+01:00
2011-02-02T15:29:00+01:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12424658" class="reply_nick_217164" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12424658 );">@Jamci</a>: Ez lehet egy alternatíva. A Renault mutatott be egy ilyen cuccot a tavalyi Genfi szalonon. teljesen automata volt, csak fölé kellett állni.<br />
<br />
Csakhogy a csere aksikat is fel kell valahol, valamikor tölteni. És győzni kell tudni. Érdekes szolgáltatási ágazatok alakulhatnak ki ebből.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12424658
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T15:20:05+01:00
2011-02-02T15:20:05+01:00
Jamci
http://blog.hu/user/217164
Standardizált akkumulátorok az autók alján és akku csere állomások?<br />
<br />
Szerintem eléggé rugalmas megoldás a "tankolásra".<br />
<br />
Mint a PB palack. Beállsz, leszedik a lemerültet és felrakják a feltöltöttet, fizetsz és mész tovább.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12424568
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-02-02T15:14:20+01:00
2011-02-02T15:14:20+01:00
ColT
http://blog.hu/user/40347
Szerintem többféle igazság van.<br />
<br />
- az autógyártók és a ploitikusok szarnak a környezetvédelemre<br />
- főleg, ha a megfelelő zöld fejeseket is meggyőzték, hogy szarjanak ők is<br />
<br />
Amúgy a felvetett problémák reálisak, sajnos elég macera lenne mindent úgy átalakítani, hogy jól működjön az elektromos közlekedés, mivel alapból már az olajhajtásúra álltunk át.<br />
<br />
mondjuk azt megjegyzem, hogy a benzin is el tud fogyni, és így meg hatalmas benzintartályok vannak a kutak alatt.<br />
<br />
Egyébként az elektromos autó a legtöbb esetben nagyon sokkal jobb, mint a benzines szerintem is, csak jelenleg a társadalom berendezkedése nem túl jó ezekhez.<br />
<br />
Jelen pillanatban szerintem a soros hibridekkel érhetjük el a legjobb eredményt. Benzinnel megy, de nem szennyez olyan sokat, és működhet villannyal is.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12279155
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-01-21T13:41:54+01:00
2011-01-21T13:41:54+01:00
gmower (törölt)
http://blog.hu/user/120758
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12267857" class="reply_nick_150257" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12267857 );">@alibiman</a>: Pont azért érdemes a mai benzinautók adataiból kiidulni, mert az összes, a jármű mozgatásával kapcsolatos veszteséget, valamint az egyéb eszközök (világítás, ablakfűtés, rádió, egyéb fogyasztók, esetleg klíma is) üzemeltetésének árát már magában hordozza a fogyasztás, amit a benzin energiatartalmával felszorozva megkapod kWh-ban a összes felhasznált energiát. Ezt már csak a benzinmotor ismert hatásfokával kell beszorozni, és meg is kapod, hogy a kiváltó rendszernek mekkora energiát kell biztosítania ahhoz, hogy ugyanolyan valós körülmények között, ugyanannyira használható eszközt kapj.<br />
<br />
Aztán ezt az energiaszükségletet kell még az új rendszer hatásfokával kiigazítani. Való igaz, hogy a villanymotor 90% hatásfokú, de nem szabad kihagyni az áramot szolgáltató rendszer hatásfokát sem, ami akkuk esetében azért csak erősen ideális körülmények között van 90% felett. Gondolok itt például töltés közbeni veszteségre, hidegre, állás során bekövetkező töltésveszteségre, az életciklus előrehaladása során kapacításcsökkenésre. Tehát, ha 90% a motor, 90% a kiszolgáló áramforrás hatékonysága, az egész rendszernek mindjárt csak 81%-os, és akkor még nagyon lágyszívű voltam :)<br />
<br />
Az egyetlen dolog, ami nem jelenik meg benzinmotor esetében a fogyasztásban, az a fűtés, mivel az az amúgy veszteségként értelmezett hőnek a felhasználása. Így ezt még hozzá kell adni (nem is olyan kis tétel ám télen!) a kiváltó rendszer energiaigényéhez. Viszont elektromos rendszerenkél lehetséges a fékezés során energiát visszanyerni, így ezt a két hatást pontos adatok hiányában hanyagolom. :)<br />
<br />
Tehát akkor mondjuk azt, hogy az akksis villanyautó hatásfoka 81%/25%= 3,24-szerese a benzines rendszerének (de tessék látni, hogy végig villanyrendszernél az elérhető maximumokkal, benzinnél minimumokkal számolok). A 200 km-es távot én szándékosan alkamaztam korábban, mivel véleményem szerint az egy abszolút elfogadható kompromisszum hatótávnak, én legalábbis több ezer km-es úton sem megyek egyhuzamban ennél többet (na meg tegyük fel, hogy öt perc alatt tudok valahogy az akksis autóval is tankolni, pl. akkupakkcsere). Ez benzin esetében jelentsen 14 litert. Ennek energiatartalma 14 * 12,1 * 0,76 = 128,744 kWh. A hatásfokkülönbség miatt akksis elektronyautónknak csak 128,744 / 3,24 = 39,74 kWh energiát kellene tárolnia. Tudomásom szerint a létező legjobb akkuk energiasűrűsége 0,4 kWh/kg, a kapható legjobb lítiumoké 0,15 kWh/kg.<br />
<br />
39,74 / 0,15 = 265 kg<br />
39,74 / 0,4 = 99,35 kg<br />
<br />
Ebből látszik, hogy még ha teszünk is valamennyi kompromisszumot (200 km hatótáv), és a legjobb értékekkel számolunk, akkor is csak határesetnek jön ki egy valóban használható akksis elektromos autó, mert ne feledjük, hogy az akksi tömegét is cipelni kell, ami egy szint felett már jelentősen növeli a fogyasztást, csökkentve a hatótávot, vagy újabb akku betételét teszi szükségessé.<br />
<br />
Persze lehet az energiaszükségletet jelentősen csökkenteni a tömeg csökkentésével (pl. karbon kasztni, könnyű fémalkatrészek, esetleg biztonsági kritériumok hanyagolása), vagy a kényelmi rendszerek (fűtés, klíma, szervó, kötelező világításon kívüli bármilyen elektromos fogyasztó) elhagyásával, esetleg virslinél is vékonyabb gumikkal gördülési ellenállást lejebb vinni, de igazából nem véletlen, hogy ezeket a belsőégésű autóknál nem lépik meg (vagy túl drága lenne, vagy senki nem kötne akkora kompromisszumot), pedig a fogyasztást azoknál is meglehetősen alacsonyra szorítaná.<br />
<br />
Én egyetlen lehetséges, valóban környezetkímélő megoldásnak a hidrogéncellás villanymotoros megoldást látom jelenleg, bár tény, hogy ott sincs kevés megoldandó probléma, de legalább elméletileg lehetséges dologról van szó :) Ma is megvalósítható különösebb kompromisszumok nélkül, energiasűrűsége egy nagyságrendben van a jelenlegi üzemanyagokéval, tankolása ugyanolyan lehet, mint az autógáznak, a megfelelő biztonsági szint is elérhető, valamint a hidrogén előállítása sem lehetetlen meglehetősen alacsony környezetterhelés mellett. Legnagyobb baja jelenleg, hogy eszeveszetten drága, és nem csak a megvétele...<br />
<br />
@geegee: Olyan villanymotoros hajtást, ami beválik egy ma normálisnak tekintett személyautónál, bárhol máshol is (kivéve talán a repülést) sikerrel lehet majd használni, mivel pont a kisebb járműveknél vannak a nagyobb problémák. Kötöttpálya már rég villamymotorokat használ (már ezek sem kis motorok, de még ők is eltörpülnek az erőművekben lévő villamosgépek mellett), mivel ott pont a problémás rész (áramellátás) könnyen megoldható. Máshol egyelőre azért nem nagyon használnak dízelen kívül mást, mert bár technikailag ma is megoldható, de drágább lenne. A repülés meg szerintem mindentől függetlenül vissza fog szorulni (mármint tömegközlekedés és szállítás szempontjából), így ott nem nagyon lesz mit megoldani, de ez csak egy tipp :)
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12267857
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-01-20T19:25:18+01:00
2011-01-20T19:25:18+01:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12258852" class="reply_nick_120758" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12258852 );">@gmower</a>: Igen, jobb lett volna, ha akkumulátoros autóról írok. Mert a villanymotor valóban működő alternatíva lehet.<br />
<br />
Szándékosan maradtam csak KWh-nál, hogy a töltési árammal kapcsolatos probléma lényegét egyszerűen interpretáljam. De ez így egy jó kiegészítés. Amúgy amikor még aktívan foglalkoztam nagy villanymotorokkal, akkor 88-90 százalékos hatásfokról beszéltek az öreg szakik, ha egy motor jól volt összerakva.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12267159
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-01-20T18:37:03+01:00
2011-01-20T18:37:03+01:00
geegee
http://blog.hu/user/228702
És amiről még senki se beszélt, hol van az az akkumulátor, meg villanymotor, ami felemel egy repülőgépet, megmozdít egy konténerszállító hajót, vagy elüzemel egy kamionban néhány millió kilométeren...Mert ha a távolsági közlekedés, áruszállítás nincs megoldva, akkor hamar csúf véget fogunk érni, mint emberiség...
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12258852
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-01-20T11:37:22+01:00
2011-01-20T11:37:22+01:00
gmower (törölt)
http://blog.hu/user/120758
A teljesítményszámolgatós részt szerteném egy kicsit helyretenni. Itt az autó teljesítményével számolni nagyon félrevezető, mivel nyilvánvalóan nem maximális teljesítményen dolgozik folyamatosan a motor. Helyesebb, ha azzal kalkulálunk, amit ki akarunk váltani:<br />
<br />
Benzin egergiatartalma: 12,1 kWh/kg <br />
Benzin sűrűsége: 0.76 kg/l.<br />
Benzinmotor hatékonysága egy átlagos autóban, 7 literes átlagfogyasztás mellett: kb. 25%<br />
<br />
Tehát, ha veszünk egy ilyen benzines autót, és 2 óra helyett 200 km úttal számolunk, akkor nagyjából<br />
<br />
200 / 100 * 7 * 0,76 * 12,1 * 0,25 = 32,186 kWh<br />
<br />
energiát fordítottunk a gépjármű mozgatásásra.<br />
<br />
Persze a villanyos rendszer hatásfoka sem 100%, plusz nem tudjuk fűtésre használni a hulladékhőt, így ez az érték inkább minimumkorlátot jelent. Persze mindvégig feltesszük, hogy napi használatra alkalmas valódi autóról beszélünk, nem valami játékszerről.<br />
<br />
Amúgy nekem is az a véleményem, hogy az elektromos autók akkumulátorról való hajtása zsákutca. Nem a villanymotoros autó, szerintem az lesz a jövő, de az áramot nem akksikból fogja kapni...
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12244283
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-01-19T15:12:51+01:00
2011-01-19T15:12:51+01:00
VacakBlogHu
http://blog.hu/user/190974
<a href="http://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo?fullcommentlist=1#c12240493" class="reply_nick_537254" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12240493 );">@kígyóubulka</a>: Tudod, az a bajom, hogy az emberek gyorsan mondanak egy postra valami marhaságot, a nélkül, hogy megállnának egy percre, végiggondolnák mit is olvastak, majd utána jönne a vélemény. Ha nem "csak" ellent mondani szerettél volna, hanem konstruktívan hozzá állni a dologhoz, akkor az egy adott részletbe való belekötésen kívül az egészről is lett volna véleményed. Oké, hogy igazad van a maximális töltőárammal, de nézzük a Budaörsi Shell kutat, ami vagy 12 kútfejjel rendelkezik. Ahol, mondjuk 5 percenként cserélődnek az autók. Az 6 autó fél óra alatt. Ha egy gyors töltés csak fél óra, és kb. azonos mennyiségű autó szeretne fél óra alatt tankolni, mint eddig, akkor számolhatunk durván 45 "kútfejjel". Rendben, korlátozott a töltőáram, de 45 töltés egy időbe :) Az már csak sok lesz, azt hiszem. Szóval, Béke távvezeték leágazás kell majd minden kúthoz! Biztos vagyok benne, ha akarod, megérted Alibiman álláspontját és igazi fogást sem találsz rajta. Viszont ha még is, akkor kérlek oszd meg velem, mert kíváncsi lennék rá, hol és miért tévedünk!
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12240621
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-01-19T14:24:03+01:00
2011-01-19T14:24:03+01:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
Úgy látszik nem értetted meg a lényeget. Az egy dolog, hogy az akkumulátorokat nem lehet akármilyen áramerősséggel tölteni, ez köztudott és már eléggé elcsépelt dolog, erről kár írni. Azonban én arra igyekeztem kitérni, hogy ha még (valamilyen csoda folytán) meg is oldanák ezt a problémát, a nagy töltési áram miatt brutálisan vastag kábelek kellenének. Ami képtelenség.<br />
<br />
Egyébként pontosan tisztában vagyok azzal, hogy milyen egy akkumulátor, mivel ez a szakmám.<br />
<br />
Itt senki nem nyomatja az olajat, szerintem is jobb lenne megszabadulni tőle. Ez blog nem az olaj mellet szól, hanem a hülyeség és a képmutatás ellen.
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c12240493
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2011-01-19T14:15:22+01:00
2011-01-19T14:15:22+01:00
kígyóubulka
http://blog.hu/user/537254
Javaslom, hogy olvass el pár szakkönyvet az akkumulátorok és más kémiai energiatárolók viselkedésével kapcsolatban, mert totál el vagy tévedve ahogy elnézem, itt egyáltalán nem igaz a hasonlat hogy az akku valamiféle kád lenne ahol minél jobban kinyitod a csapot, ergó minél vastagabb keresztmetszetű csővel nyomatod annál hamarabb lesz tele, van minden akkunak maximális töltőáramfelvétele, ami fölé ha megnyomatod marha gyorsan kipurcantod az akkudat.<br />
De elég ha megegyezünk abban hogy a belsőégésűnek már rég leketyegett, csak pár szaros érdekszférának a gennyes bulija hogy a kibaszott olajat nyomatják és még mindig egy elejétől elbaszott elvű motorral hajtott kocsikkal járkálunk.
https://alibiman.blog.hu/2011/01/11/kerekpart_mindenkinek_barhogyan_is_legyen/full_commentlist/1#c12153958
Válasz erre: Kerékpárt mindenkinek, bárhogyan is legyen!
2011-01-12T08:10:52+01:00
2011-01-12T08:10:52+01:00
maybach
http://blog.hu/user/3823
Van min javítani valóban. Jelenleg a kerékpározás inkább kihívás, mint lehetőség szép fővárosunkban (is). Talán ha létezne tömegközlekedés, esetleg használható út stb. Még normális parkoló se igen van a város szélén, hogy ott lehetne hagyni az autót úgy, hogy visszafelé is ott legyen még. Nem mintha a bringák ottmaradnának.
https://alibiman.blog.hu/2011/01/11/valtoznak_a_lofegyver_vasarlasi_szabalyok/full_commentlist/1#c12153878
Válasz erre: Változnak a lőfegyver vásárlási szabályok
2011-01-12T08:00:32+01:00
2011-01-12T08:00:32+01:00
maybach
http://blog.hu/user/3823
Az mp3 lejátszók árában is benne van a jogdíj. És én minden másba is beletenném. Mert lássuk be, minden művész legtitkosabb vágya az, hogy műve titokban maradjon. Senki ne lássa, hallja, nézze stb.<br />
Én még azt is megadóztatnám, ha csak beszélnének egy műről.<br />
Az, hogy az így befolyt összegek nem jutnak el a művészekhez rágalom.<br />
Nekem írt C.Santana, hogy a legutóbb általam vásárolt üres dvd-k után a százalékot megkapta, köszöni.
https://alibiman.blog.hu/2011/01/11/valtoznak_a_lofegyver_vasarlasi_szabalyok/full_commentlist/1#c12151275
Válasz erre: Változnak a lőfegyver vásárlási szabályok
2011-01-11T20:57:55+01:00
2011-01-11T20:57:55+01:00
Tonohaver
http://blog.hu/user/291781
Anno pont láttam az (m1) "Élesben" című erről szóló vitaműsorát.<br />
Több zenész telefonált be, hogy sohasem kapott pénzt, illetve nem bánják a letöltést, mert legalább hallgatják a zenéjüket.<br />
Egy zenész mondta, ő kapta fél évig, sem előtte, sem utána. Ez idő alatt vendégzenész volt az LGT nevű formációban.<br />
<br />
Hallássérültek egyébként visszaigényelhetik a reájuk is kivetett díjat, CD-ik után?<br />
A látássérültek ugye pedig vadul gyűjtögetnek DVD-re filmeket.<br />
<br />
Egyébként nem tudom mitől védik a magyar zeneipart, amikor úgy kell kötelezni rádiókat magyar blokkokra!<br />
Szerény ismereteim szerint nem a letöltések, hanem az irreális ár a rákfene...
https://alibiman.blog.hu/2011/01/11/kerekpart_mindenkinek_barhogyan_is_legyen/full_commentlist/1#c12150941
Válasz erre: Kerékpárt mindenkinek, bárhogyan is legyen!
2011-01-11T20:26:47+01:00
2011-01-11T20:26:47+01:00
mybudapest
http://blog.hu/user/261650
<a href="http://alibiman.blog.hu/2011/01/11/kerekpart_mindenkinek_barhogyan_is_legyen?fullcommentlist=1#c12150915" class="reply_nick_150257" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12150915 );">@alibiman</a>: nem, csak kb te vagy a századik akitől valami sarkított "érvelést" olvasok a témában, függetlenül attól, hogy autós vagy bringás a vélemény.
https://alibiman.blog.hu/2011/01/11/kerekpart_mindenkinek_barhogyan_is_legyen/full_commentlist/1#c12150915
Válasz erre: Kerékpárt mindenkinek, bárhogyan is legyen!
2011-01-11T20:24:28+01:00
2011-01-11T20:24:28+01:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
<a href="http://alibiman.blog.hu/2011/01/11/kerekpart_mindenkinek_barhogyan_is_legyen?fullcommentlist=1#c12150660" class="reply_nick_261650" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12150660 );">@d'oh</a>: Olvasd el lécci az utolsó bekezdést is!<br />
<br />
Egyébként meg nem értem ezt a "nehezetekre esne" kifejezést. Én talán valamilyen csoportosulás tagja vagyok? :-)
https://alibiman.blog.hu/2011/01/11/kerekpart_mindenkinek_barhogyan_is_legyen/full_commentlist/1#c12150660
Válasz erre: Kerékpárt mindenkinek, bárhogyan is legyen!
2011-01-11T19:56:55+01:00
2011-01-11T19:56:55+01:00
mybudapest
http://blog.hu/user/261650
szerintem a poszttal adtál egy pofont a szarnak már bocs. úgy beszélsz pestről mintha egy sarkvidéki falu lenne.<br />
<br />
egyébként sem arról van itt szó, hogy zúzasd be a kocsidat, csak nem muszáj minden nap azzal menni.<br />
<br />
miért van az, hogy ez a kocsi vs. bringa vs. bkv vs. dugódíj... vita mindig a végleteknél köt ki? nehezetekre esne nem csak fekete-fehérben látni a világot?
https://alibiman.blog.hu/2011/01/11/valtoznak_a_lofegyver_vasarlasi_szabalyok/full_commentlist/1#c12148557
Válasz erre: Változnak a lőfegyver vásárlási szabályok
2011-01-11T16:13:47+01:00
2011-01-11T16:13:47+01:00
VacakBlogHu
http://blog.hu/user/190974
Ott a pont!
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c11968601
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2010-12-23T00:28:49+01:00
2010-12-23T00:28:49+01:00
Tonohaver
http://blog.hu/user/291781
Nem értek 1-et egyikőtökkel sem!<br />
Csak.<br />
<br />
(Gyermekkori tetvestársak lévén...)
https://alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo/full_commentlist/1#c11883628
Válasz erre: Elektromos autó - a zöld jövő
2010-12-14T08:35:44+01:00
2010-12-14T08:35:44+01:00
maybach
http://blog.hu/user/3823
Mai formájában csak annyira zöld az elektromos autó, amennyire zöldre festik. De valahol el kell kezdeni. A mai autók sem igen emlékeztetnek az elsőkre. Valószínű, hogy az akkumulátorok helyett az energia cellák fogják megoldani a problémát. Ráadásul a CO2 mennyiséget is jelentősen csökkenthetik ipari méretű alkalmazás esetén.
https://alibiman.blog.hu/2008/11/03/szenttehen_2_egeszsegugy/full_commentlist/1#c3837758
Válasz erre: Szenttehén #2 Egészségügy
2008-11-04T07:22:33+01:00
2008-11-04T07:22:33+01:00
steierhoffer
http://blog.hu/user/185941
Minden egészségügyi rendszer a "köz" és a "magán" sajátos egyedi keveréke. Azzal még egyetértek , hogy égetően hiányzik az a koncepció,mely meghatározná a magánegészségügy helyét, az egészségügyi rendszer fejlesztésében játszandó szerepét a "köz" és a "magán" összehangolásában. <br />
Viszont a "magán" és a "köz" viszonyára vonatkozó stratégia kialakitásakor alapvető különbséget kell tenni finanszirozás és szolgáltatás között.<br />
<br />
A kulcskérdést a finanszirozás jelenti !<br />
<br />
A magánbiztositás esetében nyilvánvaló a szolgáltatások magánjellege ( orvosok magánpraxisa és az intézmények magántulajdona ) a meghatározó. A költségvetési finanszirozásből (közfinanszirozás) viszont nem következik az állami tulajdon meghatározó volta. A holland és német modell favorizásánál jóval több figyelmet érdemelne Kanada egészségügyi rendszere, amely tipikus példája a közfinanszirozás és magánszolgáltatás együttélésének. Az orvosok magánpraxist folytatnak a kórházak túlnyomó többsége pedig nonprofit magánintézmény. Nem állok egyedül azzal a véleménnyel, hogy a kiadások fékentartásának nem a verseny az alapvető feltétele , hanem a közkiadások túlsúlyának fenntartása, azaz a magánbiztositás kiegészitő szerepe.
https://alibiman.blog.hu/2008/11/03/szenttehen_2_egeszsegugy/full_commentlist/1#c3837725
Válasz erre: Szenttehén #2 Egészségügy
2008-11-04T07:11:36+01:00
2008-11-04T07:11:36+01:00
steierhoffer
http://blog.hu/user/185941
dr.Gilly Gyula alábbi soraiban található meg a helyes válasz : " Angliában, a kapitalizmus őshazájában állami egészségügy van, a finanszírozói és a szolgáltatói szerep viszont külön van választva. Kanadában állami a finanszírozás, de minden szolgáltató privát. A rendszer mindkét országban nagyon jól működik. Mi abból az alapelvből indultunk ki, hogy a társadalmi egészségbiztosítás alapvető feladata, hogy az emberek számára - társadalmi és egyéni szinten is - a lehető legtöbb egészségnyereség-szintet állítsa elő. Alapvető cél az ellátáshoz való hozzáférés esélyegyenlősége, az egészségügyi állapot indokolatlan különbségének megszüntetése, hatékony működés és minőség. Ezekről a jelenlegi egészségbiztosításról szóló törvényekben ugyanis – megdöbbentő módon – nincs szó, és úgy vélem, a jelenlegi rendszer hibái ezek hiányából adódnak. Meg kell vizsgálni a lakosság állapotát, ebből sejteni lehet, hogy mik az egészségügyi ellátási szükségletei, majd elgondolkodni azon, hogy hol, hogyan, miből és mennyiért nyújtsunk szolgáltatásokat. Ezt a gondolatkört vittük bele a koncepcióba. Ez nem a több-biztosítós modell ellenpontja lenne, hanem a jelenlegi rendszer korrekciója. Az egészségügyben két terület, két piac van. Az egyik a finanszírozás, a másik a szolgáltatás, azaz maga a betegellátás. Úgy gondolom, a szolgáltató oldalon a privatizáció másodlagos kérdés. Ha a társadalombiztosítási finanszírozási rendszer rendben van, azaz szolgáltatásvásárlóként lép fel és tudja ellenőrizni a szolgáltatókat, akkor mindegy ez utóbbiak tulajdoni állapota. Csak a szolgáltatások minősége, szükségessége, elérhetősége, bekerülési költsége alapján szerződik a szolgáltatókkal. Ezzel egy ugyan erőteljesen szabályozott, de versenyt teremt a szolgáltatói oldalon. Ehhez lehetővé kell tenni persze a betegek szabad orvos- és intézményválasztását. A beteget pedig követné a pénz, így javulhatna a hatékonyság. Nem az állami tulajdon sajátja, hogy az biztos jó, vagy biztos rossz. Ha korrekt rendszer van, mindegy, hogy állami vagy magán a szolgáltató. Ha gazdaságosan működne a rendszer, tartalékot is fel tudna halmozni. Ehhez nem kéne több tb-t fizetnie az embereknek, a jelenlegi összegből is tudna működni. Pfisterer Lajos még a ’30-as években mondta azt, hogy a társadalombiztosítás kétféle tartalékkal gazdálkodik: a biztosítottak egészségével – ha egészséges, akkor sok járulékot fizet, de keveset kell rá költeni – és a befolyó járulékokkal. Azaz egészségnyereséget kell előállítani. Eddig a kárkezelésre összpontosított a rendszer, vagyis arra, hogy mi lesz a beteggel és mennyibe kerül, ha majd bekerül a kórházba. Szerintünk viszont azzal kéne foglalkozni, törvényileg is, hogy amíg egészséges az ember, egészséges is maradjon. A megoldás tehát nem az, hogy még több járulékot kell befizetni, hanem nagyobb hangsúlyt kell fektetni a megelőzésre és a szűrésre. Ráadásul, ha a szolgáltatói oldalon rend lesz, lehet olyan feltételeket teremteni, hogy egészségügyi vállalkozások jöjjenek létre, akár a szakorvosi csoportok vállalkozásaitól a privatizált kórházüzemeltetésig. Ez a rendszer önmagában képes arra, hogy tőkét bevonzzon. De például az állam is megtervezhetné, hogyan lehetne nagy tömegű forrásokat bevonni. Egy fejlesztési alapból akár hitelt is lehetne adni, a szolgáltatásfinanszírozási szerződésbe be kell építeni a tőkehányadot, és abból vissza kell fizetni a kölcsönt. Fedezetnek pedig ott van az OEP-szerződés és az ingatlanok.<br />
https://alibiman.blog.hu/2008/10/18/a_mi_szentteheneink/full_commentlist/1#c3834206
Válasz erre: A mi szentteheneink
2008-11-03T19:05:45+01:00
2008-11-03T19:05:45+01:00
Kalac
http://blog.hu/user/185767
btw, miért a #6-osal kezdődik? vmi nem jó...<br />
mert akkor miért hivatkozik az előbbire?<br />
fentről lefele olvas az ember,asszem.<br />
https://alibiman.blog.hu/2008/10/18/a_mi_szentteheneink/full_commentlist/1#c3833777
Válasz erre: A mi szentteheneink
2008-11-03T18:11:36+01:00
2008-11-03T18:11:36+01:00
Csák Morritz AKA Alibiman
http://blog.hu/user/150257
Jah, jó mélyen :-)
https://alibiman.blog.hu/2008/10/18/a_mi_szentteheneink/full_commentlist/1#c3833571
Válasz erre: A mi szentteheneink
2008-11-03T17:46:54+01:00
2008-11-03T17:46:54+01:00
Kalac
http://blog.hu/user/185767
Így már sokkal jobb és áttekinthetőbb.<br />
Magában egy TótaW veszett el...<br />
Beküldhetné vmelyik újságba...<br />
<br />
https://alibiman.blog.hu/2008/10/18/a_mi_szentteheneink/full_commentlist/1#c3697912
Válasz erre: A mi szentteheneink
2008-10-20T20:17:36+02:00
2008-10-20T20:17:36+02:00
sasika61
http://blog.hu/user/71583
tényleg jó ez az elemzés, s alapos is, ekkora posztokat azonban félő, hogy kevesen olvasnak majd el.<br />
Sok sikert a blogoláshoz!