HTML

Alibi gondolatok

Mit is mondhatnék?

Friss topikok

  • maybach: Másként látom. Egyrészt a terroristák szerintem nem nyertek, bár ki tudja mi volt az aktuális célj... (2015.11.30. 09:46) A terroristák győztek
  • maybach: Talán a 14 évnyi megtakarítást (manyup)is a gazdaság élénkítésére kellett volna fordítani, ha már ... (2013.08.14. 10:28) Csökken az adósság, persze...
  • HSD: @Csák Morritz AKA Alibiman: Szerintem meg ha valaki rosszul írja le - és ugyan csak 1 betű a külön... (2012.07.31. 01:49) Elektromos autó - a zöld jövő
  • gébandi69: Pedig milyen nagy a felháborodás, ha elütnek egy bringást, na akkor jön elő az, hogy egy ámokfutó ... (2011.12.01. 21:19) Bunkó bringás
  • maybach: Azért a hülye eladósodottakkal kapcsolatban pár apróság. Egyrészt Járai úr áldásos tevékenységének... (2011.08.15. 08:04) Ki lesz a fasza gyerek?

Linkblog

2011.01.11. 16:29 Csák Morritz AKA Alibiman

Kerékpárt mindenkinek, bárhogyan is legyen!

A Totalcaron akadtam erre a cikkre (?):

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2011/01/11/milyen_az_a_varos_ahol_jo_biciklizni/

Az író azon vágyát vetíti ki, miszerint mennyivel szebb és élhetőbb lenne egy olyan Budapest, ahol az emberek a napi munkába járáshoz inkább a kerékpárt és a tömegközlekedést választanák. Egyet kell értenem vele. Annyival egészíteném még ki, hogy talán még az is kimutatható lenne, hogy az emberek általános egészségi állapota javul. Mert kerékpározni nemcsak praktikus, hanem kifejezetten egészséges is. Csakhogy a vágyak és a lehetőségek, a rideg valóság Budapesten igen messze állnak egymástól.

A cikkíró olyan városokkal példálózik, mint Koppenhága, vagy Amszterdam, ahol kicsit speciális körülmények segítik a kerékpározás tömegközlekedéssé válását. Mire gondolok? Például arra, hogy az említett városokban ritkán van –15 fok, és 20 centis hó. Történetesen a tenger kiegyenlítő hatása miatt. A téli átlaghőmérséklet a 0 – 10 fokos tartományba esik. Nem mondom, hogy ideális hőmérséklet a kerékpározáshoz, de jól felöltözve működhet a dolog. Azért megnézném, hány kerékpáros nyomulna –10 fokban. Valószínűleg igencsak zsugorodna a létszám. A komoly havazás is ritka (bár az utóbbi 10 évben nálunk is, de azért erre nem érdemes bazírozni, azaz tömegközlekedést tervezni). Nemcsak a hideggel van baj, hanem a meleggel is. A két városban nagyon ritka a 30 fok feletti hőmérséklet (ezért nem kell annyit javítani az aszfaltot sem, nem olyan nagyok a szélsőségek). Feltételezem, hogy igencsak megcsappanna a kerékpárosok száma egy-egy forró budapesti júliusi napon. Az egész koncepcióval az a baj, hogy ha az író szándékai szerint az autók rovására vennék el sávokat a főbb közlekedési utakon, szélsőséges időjárási napokon (amiből nálunk van bőven) csak egy törpe minoritás tartana ki a bringa használat mellett, a többség autóba ülne. Talán buszra, villamosra. Szóval lenne dugó, meg káosz.

Az említett két város arról is híres, hogy területüket hatalmas, meredek hegyek szabdalják. Mint tudjuk a holland, sőt az Amszterdam közeli síparadicsomok igen kedvelt helyek a téli sportokat kedvelők körében. Tréfát félretéve, a két város a biliárdasztal síkságához hasonlítható. Koppenhága még akár dombosnak is mondható a maga 40-50 méteres lankáival. Bár ebben az esetben Mezőtúr meg alpesi kisváros kategóriába tartozna. Szóval Budán tekerni azért nem egy leányálom azoknak, akik csak a puszta helyváltoztatás érdekében használnák ezt a közlekedési eszközt. Inkább erősen izzasztó feladat. Ne feledjük, az író szándékai szerint, az emberek többsége nem sportolási céllal pattanna bringára! Vagy az író csak a Pesti közlekedésre gondolt? Mert akkor mutatnék neki olyan helyeket Pesten, tipikusan kertvárosi kerületekben, ahol akár még könnyen kialakítható is lenne a kerékpárút hálózat, azonban olyan dimbes-dombos, hogy a Rózsadomb elbújhat mögötte.

Egyébként a kerékpáros tömegközlekedés velejárója a drasztikus minőségcsökkenés. Az átlagos holland bringa olyan gagyi, hogy a tipikus magyar kerékpáros visítva menekülne attól. Nem véletlenül olyan, amilyen. Ez így praktikus. Ugye eleve a holland hegyekhez nem igazán kell húszonsebességes váltó, elég egy háromsebességes agyváltó. A hagyományos váltó amúgy sem élne meg még két napot sem a metró bejáratnál, hiszen csak idő kérdése, hogy az ötezer bringatárs közül melyik dobja el úgy a 3 forintos bringáját, hogy a másik váltója ízzé-porrá törik. Nem gonosz, csak leszarja. Na nem is nagyon lehet értékes bicajt látni az amszterdami utcán. Sőt, meglepő módon a bringaüzletekben sem, hiszen nincs rá kereslet. Tessék csak jól körülnézni ott. A legnagyobb pofájú (mert az) hazai bringa-soviniszták zöme igen értékes kerékpárt használ, főleg szórakozásból bringázik, vagy jobb esetben össze próbálja kötni a kellemest a hasznossal, miközben hevesen mutogat Hollandiára, azt sem tudja, miről beszél. Egy percig nem lenne ott kerékpáros. Ha nálunk is bekövetkezne egy ilyen paradicsomi állapot, nagyon kíváncsi lennék, hogy vajon ott hagyná-e a több százezer forintos bringáját (persze lelakatolva) a metró bejárat mellett, több száz (mit száz, ezer) másik társaságában. A csendes, kulturált többség, aki tényleg többet érdemelne, az meg hallgat. Sajnos őt is nagyszájú, buta kerékpáros társai alapján ítéli meg a szintén alacsony IQ-val megáldott autós. Ezért kéne kicsit objektívabban látni a dolgokat.

Az a bajom, hogy észhez kéne végre térni, és belátni, hogy Budapest (vagy akár Magyarország) az időjárása és a domborzata miatt nem alkalmas arra, hogy itt olyan kerékpáros közlekedési kultúra, paradicsom alakuljon ki, mint az említett két városban. Egyszerűen nem korrekt dolog állandóan ezzel példálózni, mert tudomásul kell venni, hogy ezekhez képest szinte bármelyik európai nagyváros fényévekkel van lemaradva. Sőt van olyan nagyváros is, ami még Budapesthez képest is le van maradva. Például ilyen porfészkek, mint Róma, vagy Lisszabon, vagy Athén. De említhetném Münchent is, ahol azért sokkal jobb a helyzet, mint nálunk, de Amszterdam táskáját nem viheti. Ha az író ellátogatna Párizsba, hamar észrevenné, hogy bizony a metróállomásoknál nem parkol annyi bringa (a töredéke sem) mint pl. Amszterdamban, és a Champs-Élysées sugárúton is sokkal ritkább madár a kerékpáros. Nem azonosak a lehetőségek. Talán azért, mert például a helyiek felismerték, hogy az augusztusi klíma még a gyalogosaknak is durva, nem hogy a kerékpárosoknak.

Mindettől függetlenül, a jelenlegi budapesti helyzettől sokkal jobbat lehetne elérni. Mert az valóban nem állapot, hogy pl. a Kossuth Lajos utca most már csak valamilyen transzfer útvonal, az üzletek tönkremennek és bezárnak. Bár ennek más oka is van. A város nem az autók parkolásáért és közlekedésért épült, hanem hogy lakjanak benne, esetleg vásároljanak ott, stb.

5 komment

Címkék: budapest kerékpár bringa bicikli kerékpárút


A bejegyzés trackback címe:

https://alibiman.blog.hu/api/trackback/id/tr272576914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2011.01.11. 19:56:55

szerintem a poszttal adtál egy pofont a szarnak már bocs. úgy beszélsz pestről mintha egy sarkvidéki falu lenne.

egyébként sem arról van itt szó, hogy zúzasd be a kocsidat, csak nem muszáj minden nap azzal menni.

miért van az, hogy ez a kocsi vs. bringa vs. bkv vs. dugódíj... vita mindig a végleteknél köt ki? nehezetekre esne nem csak fekete-fehérben látni a világot?

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2011.01.11. 20:24:28

@d'oh: Olvasd el lécci az utolsó bekezdést is!

Egyébként meg nem értem ezt a "nehezetekre esne" kifejezést. Én talán valamilyen csoportosulás tagja vagyok? :-)

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2011.01.11. 20:26:47

@alibiman: nem, csak kb te vagy a századik akitől valami sarkított "érvelést" olvasok a témában, függetlenül attól, hogy autós vagy bringás a vélemény.

maybach 2011.01.12. 08:10:52

Van min javítani valóban. Jelenleg a kerékpározás inkább kihívás, mint lehetőség szép fővárosunkban (is). Talán ha létezne tömegközlekedés, esetleg használható út stb. Még normális parkoló se igen van a város szélén, hogy ott lehetne hagyni az autót úgy, hogy visszafelé is ott legyen még. Nem mintha a bringák ottmaradnának.
süti beállítások módosítása